onsdag, maj 09, 2007

Tillbaka i skolbänken


Jaha, praktiken är slut och nu börjar föreläsningarna igen. Tråkigt nog måste man vänta ända till termin 4 för att få gå ut på praktik igen. Kommer vara segt att bara sitta på föreläsningar hela hösten - men förhoppningsvis inte så mycket att plugga. (haha, kul).


Idag har jag har en föreläsning som hette Hälsa i ett livsperspektiv - utvecklingspsykologi och föreläsningen var faktiskt jättebra. Det är så härligt när man kommer till en föreläsning och så är föreläsaren rolig och inte bara rabblar fakta och säger så är det, det ska ni kunna på tentan. Nej han var faktiskt jättebra.

20-30år Tidig vuxenperiod
Här känner man ofta att man ska vara vuxen och det är många beslut som ska fattas. I den här perioden är det viktigt med gemenskap och relationer (vänskapsrelationer och kärleksrelation). I den här perioden ligger också största risken för isolering.
Här ska man:
- flytta hemifrån
- välja yrke
- välja livspartner
- bli etablerad
Här förändrar man också sin självbild.

Jaha, tänkte jag. Vad roligt. Isolerar jag mig? Hur som helst tycker jag det är konstigt för många människor hittar inte den de vill leva med resten av livet när de är mellan 20-30 och många människor är absolut inte vuxna och kan betala räkningar och sköta ett arbete. Många är helt enkelt inte vuxna när man är i den åldern. Men så är det väl med allt. Tyvärr gick han inte in på de olika perioderna och vad de hade för påverkan av hälsan -> kanske fick man dra slutsatser själv?! Jag har ingen aning, är glad att jag gick iallafall.

Imorgon åker jag hemtill Öckerö, mamma fyller år, jag och mamma ska till ullared, min yngsta brors flickvän konfirmerar sig. Pappa är dock inte hemma, han åker till Sri Lanka imorgon och är borta i typ tio dagar. Härligt i dessa tider, måste han åka till "farliga" ställen? Ska bli skönt att komma hem lite. Det brukar bli lite enformigt att hålla till i sin lägenhet större delen av tiden. Och det är så himla härligt att gå slingan på Öckerö, ja och den på Hönö och Hälsö också, Hälsö-slinga är kanske finast. Man blir helt lugn inuti - > så vackert.


Ikväll är det hockey, som absolut ska ses. Sverige - Slovakien (kvartsfinal) och herregud om sverige inte vinner. Kl. 18:00 iallafall och ni MÅSTE titta på matchen.

Nej, dags å sova middag eller?

With Love
Emma

Inga kommentarer: